fbpx

Jak zorganizować szkolenie sprzedażowe?

Jako przedsiębiorca pewnie zastanawiasz się, co możesz zrobić, aby Twoi handlowcy lepiej sprzedawali. W tym celu udoskonalasz produkt, wymyślasz nowe promocje lub pracujesz nad usprawnieniem dostaw. Czy możesz zrobić coś jeszcze? Tak! Możesz do tego wszystkiego dorzucić jeszcze szkolenia, które przygotują Twoich handlowców do pracy z klientami. Z tego wpisu dowiesz się, jak zorganizować szkolenie sprzedażowe, które faktyczne da pożądane rezultaty biznesowe.

Zróbmy sobie szkolenie sprzedażowe!

Szkolenie to spory wydatek, odciągnięcie od codziennych obowiązków i dodatkowe, z perspektywy wielu osób niepotrzebne, zamieszanie. Jeżeli mimo wszystko chcesz zorganizować szkolenie dla swoich handlowców, to zrób to z głową! Jeżeli szkolenie ma być rzeczywistą inwestycją to powinieneś:

  • zdefiniować cel szkolenia,
  • znaleźć odpowiedniego trenera sprzedaży,
  • wybrać najlepszą formę zajęć,
  • zaplanować realistyczny czas szkoleń,
  • przygotować uczestników do szkolenia.

Zdefiniuj cel szkolenia ze sprzedaży

Jeżeli chcesz, aby w trakcie szkolenia trener “ogólnie” opowiedział o sprzedaży, to wyrzucasz pieniądze w błoto. Prawda jest taka, że nie istnieją uniwersalne techniki, które można zastosować w każdych okolicznościach. Dlatego bardzo ważne jest ustalenie jaki jest konkretny cel pracy trenera z grupą i w jakim kontekście nowa wiedza ma być wykorzystana.

Najlepszy, niemal natychmiastowy efekt, dają szkolenia zorientowane na rozwiązanie konkretnego problemu lub mające przygotować handlowców do wymagań określonej sytuacji z klientem. Sprawa jest prosta: aby szkolenie miało sens musisz możliwie najdokładniej zdefiniować oczekiwany rezultat biznesowy i omówić go z trenerem.

Wybierz odpowiedniego trenera

Odpowiedni trener z pewnością pomoże Tobie i Twoim pracownikom wzmocnić umiejętności sprzedażowe. Ale który trener faktycznie będzie odpowiedni dla Twoich handlowców? W artykule “Jak wybrać trenera sprzedaży?” opisałam 3 wskazówki, które pomogą Ci wybrać dobrego trenera sprzedaży.

Prowadzę szkolenia sprzedażowe, które dają wyniki. Techniki sprzedaży i telemarketing

Agnieszka Śmiejka - trener sprzedaży

Szkolenie sprzedażowe - formy zajęć

Kiedy już wybierzesz trenera i przedstawisz mu swoje oczekiwania, to wówczas będziesz musiał podjąć kilka istotnych decyzji. Do najważniejszych zaliczam te związane z wyborem formy zajęć oraz długością trwania całego procesu szkoleniowego. Oczywiście trener przedstawi Ci rekomendacje ale to do Ciebie należeć będzie ostateczna decyzja.

Trening sprzedawców może przybrać różne formy. Każda forma cechuje się czymś innym i warto, abyś świadomie dokonał wyboru w tym zakresie:

  • Dedykowane szkolenie stacjonarne – forma pracy, w ramach której trener spotyka się tylko z Twoimi sprzedawcami na sali szkoleniowej. W zależności od stopnia zaangażowania uczestników szkolenie może mieć formę wykładu, pogadanki lub warsztatu. Warsztat cechuje się stałym angażowaniem uczestników i aktywnymi metodami szkoleniowymi. Szkolenia stacjonarne zwykle są bardziej cenione przez pracowników (szczególnie te wyjazdowe), natomiast dla pracodawcy oznacza spory wydatek.
  • Dedykowane szkolenie online – forma pracy, w ramach której trener spotyka się z grupą na wirtualnej sali szkoleniowej.
  • Otwarte szkolenie stacjonarne – to forma szkolenia, w którym udział biorą jednocześnie przedstawiciele wielu firm. W przypadku szkolenia otwartego termin i miejsce szkolenia jest ustalany odgórnie. Ważnym elementem szkoleń otwartych jest to, że uczestnicy takich szkoleń poznają specyfikę sprzedaży w innych branżach i uczą się od innych osób. Szkolenia otwarte to dobre rozwiązanie, jeżeli planujesz przeszkolić pojedyncze osoby.
  • Otwarte szkolenia online – takie szkolenia sprzedażowe odbywają się na wirtualnej sali szkoleniowej.
  • Blended learning (szkolenia hybrydowe) – to forma szkolenia, w ramach której łączony jest elearning ze szkoleniami stacjonarnymi. Mocno upraszczając można założyć, że teorię przekazuje się online, a praktykę trenuje stacjonarnie.
  • Training on the job – to indywidualna forma szkolenia. Trener i sprzedawca spędzają ze sobą dzień: sprzedawca robi co do niego należy, a trener obserwuje go i na bieżąco udziela feedbacku. Training on the job warto wybrać, gdy pracownicy dobrze opanowali już podstawy i potrzebują bardziej spersonalizowanego wsparcia.
  • Coaching – kolejna forma pracy indywidualnej, która jednak nie ma charakteru stricte szkoleniowego. W ramach coachingu trener (coach) nie przekazuje żadnej wiedzy ani rekomendacji. Coaching zakłada, że klient ma dostępne zasoby i musi tylko je sobie uświadomić. W tym celu pomoże mu rozmowa, chwila zastanowienia i przenikliwe pytania.

Ile powinno trwać szkolenie sprzedażowe?

Kolejną ważną decyzją, którą będziesz musiał podjąć, będzie ta dotycząca długości szkolenia. To od Ciebie zależeć będzie czy szkolenie ma trwać. 1, 2, 3 czy więcej dni.

Założenie, że 1 dzień szkolenia wystarczy by, trwale wyrobić dobre nawyki sprzedażowe jest naiwne. To trochę tak jakby zakładać, że 1 dzień poświęcony na aktywny wypoczynek wystarczy, by zadbać o kondycję i odstresować się. Oczywiście 1 dzień szkolenia jest lepszy, niż całkowity brak szkoleń, ale jeżeli chcesz myśleć o konkretnych rezultatach, to powinieneś zwrócić uwagę na regularność szkoleń. W przypadku uczenia się występuje zjawisko, które możemy nazwać “edu jo – jo”. Jeżeli kiedykolwiek próbowałeś zrzucić kilka zbędnych kilogramów, to wiesz, jak działa ten mechanizm.

jak szkolić sprzedawców - 1
jak szkolić sprzedawców - 2

Przygotuj sprzedawców do szkolenia

Przed szkoleniem spotkaj się z zespołem i wyjaśnij jaki jest cel szkolenia. Powiedz także jakie są Twoje oczekiwania względem podejścia do szkolenia.

Skoro wydajesz niemałe pieniądze, poświęcasz swój czas na przygotowania i zamykasz dział sprzedaży na co najmniej 1 dzień to zadbaj o to, aby uczestnicy znali Twój punkt widzenia i z zaangażowaniem podeszli do pracy z trenerem.

Mam nadzieję, że po lekturze mojego artykułu wiesz więcej o tym jak zorganizować szkolenie sprzedażowe. Jak widzisz sprawa jest bardziej skomplikowana niż mogłoby się wydawać. Dlatego jeżeli masz jakieś pytania odnośnie organizacji szkolenia sprzedażowego to napisz do mnie [email protected]

To też może Cię zainteresować:

KONTAKT

Szkoła Profesjonalnej Sprzedaży

tel. 516 129 149

[email protected]

ADRES KORESPONDENCYJNY

Katowice 40-148

ul. Bytkowska 103D/42

NIP: 6342447339
REGON: 240432713

Właścicielem serwisu Szkoła Profesjonalnej Sprzedaży.pl – szkolenia sprzedażowe Katowice jest firma Agnieszka Śmiejka Grupa Kreatywna z siedzibą w Katowicach.

Blog o sprzedaży – wszelkie prawa zastrzeżone, zakaz kopiowania artykułów bez zgody Autora.

Polityka prywatności serwisu Szkoła Profesjonalnej Sprzedaży – szkolenia sprzedażowe online

Regulamin Serwisu Szkoła Profesjonalnej Sprzedaży – szkolenia dla handlowców online